Integracja
INTEGRACJA W PRZEDSZKOLU
W naszym przedszkolu są w obecnej chwili 4 oddziały - w tym 3 oddziały integracyjne oraz oddział ogólnodostępny. Grupy integracyjne są z założenia mniejsze niż w przedszkolu ogólnodostępnym, co gwarantuje indywidualne podejście. Aby wszystkie dzieci miały zapewnione odpowiednie wsparcie oraz zindywidualizowaną opiekę i pomoc w nabywaniu umiejętności w każdej grupie integracyjnej oprócz nauczycieli wychowawców pracują nauczyciele wspomagający. W grupie oprócz dzieci zdrowych znajduje się 3-5 dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. Kadra przedszkola z oddziałami integracyjnymi w przeciwieństwie do przedszkoli ogólnodostępnych to wiele dodatkowych specjalistów takich jak psycholog, logopeda, rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej, pedagodzy specjalni. Ci wszyscy terapeuci na co dzień są obecni w życiu przedszkola, przez co wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola są odpowiednio zaopiekowane. Rodzice mający pytania, problemy oraz wątpliwości związane z rozwojem dziecka mogą liczyć na różnego rodzaju wsparcie oraz konsultacje.
Ideą integracji w przedszkolu jest włączanie dzieci niepełnosprawnych do grupy pełnosprawnych rówieśników, gdzie wszystkie dzieci mają te same prawa i te same obowiązki. Zadaniem przedszkola i nauczycieli jest integracja dzieci, zapewnienie dzieciom jak najlepszych warunków do rozwoju oraz najlepsze przygotowanie wszystkich dzieci do nauki w szkole.
Dzieci niepełnosprawne przebywając w naturalnym środowisku rówieśników, wchodzą z nimi w interakcje, co je aktywizuje, motywuje do podejmowania zadań stymulujących rozwój oraz dostarcza wzorców zachowań. Dzieci z deficytami w przedszkolu integracyjnym są otoczone rówieśnikami, dzięki czemu mają szansę dorastać tak, jak inne dzieci. Przy odpowiednio zorganizowanych oddziaływaniach wychowawczych mają one możliwość zaspokojenia ważnych potrzeb psychicznych, w tym uznania społecznego oraz wytworzenia pozytywnego obrazu samego siebie. Przekonanie o własnej wartości jest ważne dla każdego człowieka, a szczególnie tego posiadającego pewne ograniczenia czy niepełnosprawności.
Wychowanie integracyjne jest także cennym doświadczeniem dla dzieci zdrowych. Wspólne przebywanie z dziećmi uczy je empatii, tolerancji, szacunku i otwartości wobec tego, co inne. Sprzyja wzrastaniu wrażliwości emocjonalnej, poszerza wiedzę o człowieku i życiu, uczy dostrzegania innych niż własne problemów, zrozumienia odmienności drugiego człowieka, trudności w jego funkcjonowaniu, a także gotowości niesienia mu pomocy, bycia uważnym i odpowiedzialnym w kontaktach z nim. Dzieci są doskonałymi obserwatorami, znają możliwości i potrzeby swoich kolegów. Wzory zachowań wyniesione z przedszkola mogą stać się w dorosłym życiu standardem i przyczynić się do zmiany postaw społecznych wobec niepełnosprawności.
Jakie korzyści przynosi integracja dzieciom według specjalistów oraz rodziców:
-
-
przełamuje wszelkie bariery dzielące jednych od drugich,
-
uczy w prosty i naturalny sposób tolerancji, wyrozumiałości, wrażliwości, otwartości,
-
chroni przed izolacją,
-
rozwija wszystkie dzieci we wszystkich sferach rozwoju: poznawczej, społecznej, emocjonalnej, fizycznej,
-
uczy wzajemnej akceptacji w oparciu o życzliwe odnoszenie się do innych,
-
umożliwia odkrywanie swoich zainteresowań i predyspozycji,
-
powoduje wzrost motywacji do działania,
-
uczy radości z pomocy drugiemu człowiekowi
-
uczy, że wszyscy mają równe prawa, pomimo, iż się od siebie różnimy,
-
oswaja, wzbogaca wiedzę o różnych schorzeniach, chorobach i sposobach postępowania z innymi,
-
uczy mądrze sobie nawzajem pomagać, bez wyręczania się,
-
daje szersze spojrzenie na świat, większą wrażliwość na drugiego człowieka,
-
buduje wiarę we własne siły, przełamuje bariery nieśmiałości,
-
pomaga pozbywać się egoizmu, uczyć się rozumieć innych,
-
rozwija samodzielność.
-